Sanans suikerloos: De experts

Sanans suikerloos: De experts

Wat is waar? Dat is de vraag die in me opkomt wanneer ik op zoek ga naar informatie over eten zonder suiker. Op internet wordt zoveel beweerd en ook zijn er boeken geschreven die achteraf gebaseerd blijken te zijn op lucht. Ik besluit drie experts te mailen, waarvan je in ieder geval een doordacht antwoord verwacht.

Glycobioloog Geiske de Ruig heeft een interessante website waarbij mijn oog valt op de zin die stelt dat we suikers nodig hebben. Ook een vriend mailt mij een artikel uit een boek waarin staat dat als we te weinig suikers binnenkrijgen, het lichaam overgaat in ketose. Dit is een fysiologisch proces waarbij het lichaam, bij langdurig tekort aan suikers, uiteindelijk overgaat tot het gebruiken van essentiële (spier)eiwitten voor energie. Het idee dat je ook te weinig suikers kan nemen stemt mij, als verslaafde, meteen optimistisch. Ik mail de glycobioloog enthousiast dat ik hier graag meer over zou willen weten. Helaas mailt zij mij het volgende;

‘Goedemorgen Sanne,

We hebben het hier helemaal niet over de gewone suikers waar iedereen aan denkt als je suikers roept. Maar over essentiële suikers, nodig voor cel tot cel communicatie. Polysachariden en (voor velen) onbekende suikermoleculen.

En ja, we hebben suikers nodig en als we actief zijn is meer glucose geen probleem. Het probleem zit hem in de grote hoeveelheid geraffineerde suikers. Dus eten met minder van deze groep is prima. Maar ook groenten en fruit, peulvruchten etc bevatten (goede ) koolhydraten.

Waar ik me voornamelijk mee bezig houd, is Glycobiologie en dat heeft geen link met jouw vraag over suikers en ketose. Een ketogeen dieet is gebaseerd op heel veel vetten.’

 

Hoe actiever, hoe meer je lichaam kan hebben dus. Goed om te weten maar het laat me nog niet los. Dus mail ik diëtistes, om te kijken hoe zij staan tegenover het gebruik van suiker en of een suikerloos bestaan mogelijk is.

Beide diëtistes stellen dat een suikerloos bestaan niet mogelijk is, omdat ook zaken als fruit, groenten en brood suiker bevatten, die we ook nodig hebben. Vrij van toegevoegde suikers kan wel, hoewel dit lastig is. Dat laatste hebben we inderdaad ondervonden.

Op de vraag hoeveel suikers iemand maximaal per dag kan hebben, zonder dat het al te ingewikkeld is, antwoordt diëtiste Marjolein van Dop het volgende;

‘Dan kijk ik naar de koolhydraten (de verzamelnaam voor verschillende suikers). Er zijn diëten die bestaan uit 20-40g koolhydraten, dit is heel erg weinig en op lange termijn niet haalbaar. Een voeding met 100g koolhydraten per dag is al best streng, maar dat is wel haalbaar voor op langere termijn.’

 

Helaas, geraffineerde suiker is en blijft vergif. Ik bijt me vast in een heerlijk appeltje dan maar.

 

Written by Sanne Flinterman

Leave a Reply

%d bloggers like this: